Monday, September 01, 2008

Salam Ramadhan


Dapatkan ecard NasyidFM Disini


Alhamdulillah berpeluang lagi berjumpa dengan bulan Ramadhan ni.. Alhamdulillah....
Bagi aku, ni adalah kali pertama aku berpuasa jaaaaaaauuuuuuuuuuhhhhhhhhhh di rantau orang. Memang lain sangat2 tak macam kat negara sendrik...
Kalau kat negara sendrik walau jauh mana pun dr kampung kelahiran suasana tetap sama.. meriah.. tapi kat tempat orang ni sangat lain......

Dan aku bersyukur sebab aku dapat berpuasa jugak... takut tak larat jek.. maklum ler tengah keadaan macam ni... awal2 dah beritahu akachan kita kene puasa..Alhamdulillah akachan sangat memahami.. insyaAllah esok2 dan hingga akhir Ramadhan dengan izin Allah aku di beri kekuatan untuk berpuasa.... Amiinnnnnn...

Tahun ni merupakan kali ke 2 kami berpuasa as husband and wife.. tetapi suasana sangat lain.. kali ni aku kene masak sendrik, everything home made. kalau tahun lepas kami berpuasa dalam suasana malaysia..ada home made ada made pasar ramadhan. dan kalau dulu yang home made tu hasil tangan bonda2 tersayang... tak kire la berbuka atau bersahur..aku tolong panas2kan jek, tu pun kadang2 jek la.... kalau kat kampug lagi ler aku melepak... sebagai anak bongsu tegar, memang aku takdelah bangun awal2 nak sediakan makanan bersahur ni..hihihiihihihihihii... semuanya mak dengan kakak aku buat.... aku tukang kejut anak2 sedara aku jek.... tak ketinggalan tukang kejut kucen2 aku bangun sahur...

Berlainan dengan di sini, kat sini memang aku yang kene buat sendrik. Pening gak kan nak fikir apa menu berbuka, apa menu bersahur.. nak buatnya lagi... masa2 ni la teringat ke"best" an ketika mengunjungi pasar ramadhan...hihihihihihihihiihi.. aku ni memang kaki pasar ramadhan....

Berterawikh plak...huhuhuuhuhu... buat kat rumah jek... masjid kat sini memang ada tapi kecil dan jauh.... huhuuhuhu... rindunya suasana macam ni... lepas maghrib jek ramai2 pergi masjid atau surau....

Apa2 pun walau di mana pun kita berada kita tetap orang Islam.. ibadat puasa wajib dikerjakan walau macam mana pun situasinya...

3 comments:

umi_e said...

Salam Iela...

Selamat menajalani ibadah puasa :)

* kak e dah lalui apa yang iela lalui lebih 20 tahun dulu...

** lepas tu semasa ada anak sorang

*** kemudian setelah ada 3 orang anak dan 6 tahun berturut-turut beraya di rantau orang :)

**** itu suatu pengalaman yang berharga tau ~ Iela happy2 ya ;)

Unknown said...

huhuhuhu sedeynyerrrrrr....... tapi nak buek camno...

tini said...

salam...lama x bg komen kat sini..almaklumlah keje x settle2 yong..sajer nak wish selamat berposer..ganbatte!!!!!!!!!