Monday, November 21, 2005

tabah

(T.A.B.A.H == TABAH)

Pernah ko rasa situasi ni...ko ada kerje, dateline dah dekat sangat2 lagik sehari jek lagik, ko cuba buat kerje ko tuh tapi ko tak tau nak buat, ko dah cuba, cuba dan cuba..tapi useless.. error memanjang.. pahtu ko dpt tekanan plak dr orang lain.... mesti rasa tensyen, geram, tertekankan? ko rasa nak bunuh orang pun ada kan.. nak lompat kijang,nk panjat tiang pun ada kan? pahtu ko nak ngadu kat seseorang,tp seseorang tu tak ada.... ko nak ngadu kat family ko pun ko tak tau nk ckp mcm mana kang karang masalah lain plak timbul.... ko tak tau nk ngadu kat sapa, ko akan tertekan yg sangat2 kan? apa yg boleh ko buat?? ko nangis jek kan? tu jek yg mampu ko buat untuk melegakan stress yg ko alami... di samping doa yang tak putus2...

Masa ni lah kan ko rasa ko kene sabar... err bukan rasa,tp mmg kene sabar.. kene sabar sangat2.. takde bende paling berharga kat dunia ni melainkan sabar jek.. ko kene tabah... huhuhhuuuwaaaaaaa!!!!! tertekannyerrr!!!!!
tapi sapa yg tau.. ko jek yg tau... nak ngadu takder org tempat mengadu!!!!!!!

err... itulah situasi yang aku alami sekarang... kekadang bila tgk org2 yg tertekan buat kerje, tp kerje dia tak seteruk mana, pahtu ngadu2 kat "seseorang" dia.. kadang2 aku rasa, bahagianya orang2 itukan? ada masalah sket, kongsi ngan "seseorang" dia... hmm... mesti sedikit sebanyak hilang tensen kan? tapi bg org2 yg macam aku ni... sendirian menghadapi suka duka hidup ni... apa yg aku boleh buat? aku hanya mampu bersabar,kuatkan hati sedaya mampu... kadang2 aku ckp kat diri aku sendrik, aku kene tabah,aku kene kuat menghadapi semua ni,kuat dan kuat,sabar selagi mampu... semua ni adalah pengalaman hidup... coretan2 di atas kanvas kehidupan.. Allah tak akan beri kite sesuatu dugaan kalau kite tak mampu nak hadapinyakan?

Ya..aku kene kuat.. kalau tak aku sendrik yg menguatkan semangat aku sapa lagik? huhuhu...

Tapi aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang ISLAM... Alhamdulillah, aku ada Allah sebagai tempat aku mengadu.... pernah gak dah tensyen sgt aku cuba critekan pd kawan2..mujur ada yg sudi mendengar, hilang lah gak sikit2... walaupun mereka tak dapat tolong aku, tapi dengan mendengar masalah aku,tu pun aku dh cukup berterima kasih.. tapi susah gak nk carik kawan yg "good listener" kan? yek ar, bukan aku sorang yg ada masalah, diorang pun ada masalah gak.. mmg dlm dunia ni kite saling memerlukan antara satu sama lain.. kite tak boleh hidup sorang2 dlm dunia ni...

"LA TAHZAN. Sy x tau dari mana dtgnya ketabahan awk. Tp hidup mesti diteruskan.Pejam mata seminit.Pastu hembus napas kuat2 ikut mulut. Pastu sengih.ok!"

aku masih simpan sms ni..sms dr seorang kawan..masa ni aku tension sgt2.. aku tak tau nk ngadu kat sapa.masa ni aku perlukan seseorang, aku sgt berterima kasih ngan dia.. walaupun hanya dgn sms ni,sekurang2nya aku dapat kekuatan sket.terima kasih..

huhuhu.. lemah sgt ke aku ni??? Ya Allah tabahkan hati hambaMU ini utk meneruskan kehidupan di dunia ini, tambahkan keimanan ku..Amiinn.

No comments: