Friday, November 25, 2005

mala kawen

(musim cuti skolah...musim hujan..musim kawen)

Ujung2 taun ni, bermulalah era bermusim2.. musim cuti skulah..dan bila sebut musim cuti skulah ni sinonim ngan musim org sibuk nk kawen,musim berkhatanlah,musim ujanlah..macam2 musim lagiklah... ish ish...

Time gini ar ramai org tersengih2, bukan tersengih sebab apa,sbb bahagia, bahagia sebab dapat ahli baru, yg dulu solo kini dh berdua,yg mak2 ngan pak2 ni dapat menantu,yg budak2 lelaki ni happy sbb dah jd remaja dah bukan budak2 gik...
kalau dh musim pengantin nih musti ar peniaga2 tersenyum lebar... mak2 ngan pak2 andam pun sama, time macam nih ar bisnes maju.. tok2 kadi pun cukup sibuk menjalankan tanggungjawab bliau membantu mendirikan masjid... hihihi...
yg org2 lain plak ni yg selalunye menjadi tetamu ni sibuk nak beli baju baru..buat nk pakai p jemputan..yek ar,takkan ar nk pakai baju yg sama jeekk...

Sbb tu jgn pelik kalau org pompuan akan kata..."ish nak pakai baju apa ni,tak der baju ni" padahal depan mata dia tu bersusun baju2 dia..adalah dlh dlm 2999 helai,tp masih kata tak der baju. bukan apa,segan ar pakai bj yg sama p kenduri kendara.. segan sat gi kenkawan perasan dia pakai baju yg sama masa kendurinya si anu tu... ha gitulah lbh kurang... kang tak pasal2 kata kedekut pulak.. ye tak? kihkihkihkih...

Pengalaman berdasarkan pemerhatian sekeliling,terutama mak ngan kakak aku, asal ada org nk kawen sibuk beli kain nk buat baju.. ish ish ish.. nasib ar aku blm terjerumus ke lembah tu lagik...

Sabtu ni kawan aku yg sama2 dalam perut dulu tu.. err..(aku dlm perut mak aku,dia dlm perut mak dia).. akan mendirikan masjid... ish ish ish tak sangka yek,dah nak kawen ko yek mala.. masih ku teringat saat kite berlari-larian menyembunyikan diri sbb kene kejar ngan cikgu Dali.. tu lah sapa suruh main permainan budak2 pra sekolah.. pahtu di saat kite kene dende beramai2 kene pusing satu sekolah sambel buat bunyik kucing ..ish tu sapa punyer idea ngajak main kucing2 tuh ar.. kan dah kene denda..buat malu jekk budak tahun 6 kene pusing satu sekolah buat bunyik kucing,masa tu Ya Allah, aku dh nak nangis dh,nasib baik aku bijak,aku lari semunyik dlm toilet..yg ko ngan Siah buat muka selamba jek..buat bunyik kucing.. kihkihkih..
Ko mmg besh ar Mala.. tp tu cerita ms zaman muda remaja.. skang ni masing2 dh bawak diri.. dan si Mala ni pun bakal jadik isteri org.. so skang antara kami berempat ni.. tinggal 2 jeklah yg blm lagik..aku ngan Siah.. Ani awal2 lg dah selamat..masa org sibuk nk SPM tuh ar dia sibuk nk kawen.. hmm aku rs antara aku ngan Siah ni aku rs siah akan mendahului aku..yek ar , dia dah ada calon.. Aku??? Wallahua'lam.. isk isk isk ..sedih ar plak mengenangkan nasib diri. takper ar kalau ada jodoh aku kat dunia ni..insyaallah Allah akan pertemukan aku ngan "dia", kalu takder, redha..sbb maybe kami akan dipertemukan "di sana".. ketentuan Allah.. kite hanya sebagai hamba.

Sabtu ni kalau tak kene kerahan tenaga buleh ar p kenduri Mala.alahai..aku bukannyer biasa p kenduri org2 kawen ni.. aku ni kan spesis pemalussss tahap gabanzzz.. takper ar akan ku jadikan Siah sebagai perisai aku.. Siah tu tak ler berapa malu sgt..akakakaka..buleh ar juin dia..

Ok ar buat sesapa yg dh sampai seru tu,sahut ar seruan itu.. selamat mendirikan masjid,selamat segalanya..
Selamat Pengantin Baru khas buat Norkumala bt Kassim,semoga berbahagia ke akhir hayat..
Adios amigos...

No comments: