Wednesday, October 26, 2005

kek

\(KEK COKLAT SAKURAKU)/

--->> memandangkannak raye ni dan Kak Sue pun mintak resepi ni dr aku maka aku pastekan lg sekali lah ek resepi ni kat sini..sila salin dan selamat membuatnye..

Image hosted by Photobucket.com


Bahan-bahan Kek

3 cawan Tepung Naik Sendiri (Blue Key)
2 cawan gula putih(bukan gula melaka atau gula perang tau)* make sure blend dulu
6 biji telur ayam (telur itik tak bleh)
1 ketul butter (apa2 jenama lah)
1 cawan tepung coklat (sebarang jenama)
1 sudu soda bikarbonat
1 1/2 cawan air (air biasa bukan air sirap tau)

Bahan-bahan Coklat Cair (untuk mekap kek ceklet tu)

1/2 cawan tepung coklat
1 tin susu pekat manis
3 sudu minyak masak
1 sudu tepung jagung
air panas (bergantung nak pekat mana coklat tu)


Cara-caranya
KEK

- masukkan gula yang dah kisar ngan butter dalam bekas, lepas tu pukul... guna mixer tau, kalau tak der mixer, dah darurat sangat pakai blender pun takper..sbb aku pernah pakai blender ;)
- agak-agak dah mesra.. masukkan plak telur ayam 1 per 1
- lepas tu agak2 dah kembang.... masukkan tepung coklat tu (ayak sikit supaya tak berketul)
- masukkan tepung naik sendirik tu dengan soda bikarbonat.. (ayak jugak) lepas tu selang selikan dengan air..
- Agak2 dah ok.. masukkan dalam bekas..
-bakar..
Aku tak tau kena bakar pada suhu berapa.. aku main taram jek, sbb kat umah sewa aku ni takder oven atau microwave..so aku guna bekas yang buleh masak atas dapur gas... maklum ler, rumah bujang mana ada oven atau microwave tu...
- Bakar dalam lebih kurang 40 minit... kalau dah sampai lbh kurang 40 minit tu kena berjaga2 lah, kena tgk slalu..
- kalau nak tau kek tu dah masak lom, try cucuk kek tu dengan pisau kecik ker.. lidi ker(yang bersih), kalau masa tarik, ada melekat lagi bahan kek tu, maknanya tak masak lagik, kalau tak der dah maknanya dah masak ar tu..
- boleh lah angkat kek tu..

Lepas tu boleh lah buat coklat cair tu..
Cara dia senang jek, campur jek sumer bende alah tu...

Lepas tu bolehlah mekapkan kek tu ngan coklat cair tu..
Ok , dah siap!!!

Senang jek.... nak hias kek tu pun bleh, boh jek choc rice ker apa2 ker.. janji cantik..

ERmm... begitulah puan-puan cara membuat KEK COKLAT SAKURAKU ni, senang jek, tak susah.. ehhehehehe.. dah lama sebenarnya tak buat kek coklat ni. Kalau nak tau aku sebenarnya dah lama berkecimpung dalam bidang membuat kek cekelet ni, dari sem berapa tah kat UUM dulu tu..ehehhehe..takderlah pandai sangat , tapi yang tu jek aku tau...

Ok.. kalau ada sesapa nak resepi aku ni, kat sini aku dah paste kan... tinggal buat jek...

Ok ..Selamat Mencuba \(^o^)/

No comments: