Tuesday, September 27, 2005

bersamamu

(BERSAMAMU)

Assalamualaikum.. bertemu kembali.. dah lama tak meluah perasaan. Hari ni hari isnin… selalunya hari isnin ni lah TV3 ada siarkan rancangan reality kehidupan BERSAMAMU. Rancangan ni memaparkan reality kehidupan orang-orang yang kurang bernasib baik meneruskan kehidupan di bumi Allah ni.. Ada bermacam-macam cerita yang semuanya sedih-sedih belaka. Kekadang aku tak sanggup tengok tapi mata aku ni degil gak nak tengok, pahtu kalau dah tengok tu mulalah air terjun keluar dari mata aku ni… ish ish tang ni yang aku tak larat … abih basah towel aku… kekadang aku cuba gak ngelak dari tengok rancangan ni… kekadang aku buleh dan kekadang tak.. kalau tak dapat elak tu yang tak tahan… huwaaaa!!!!!!!! Yang paling aku sedih bila budak-budak kecik yang baru nak memulakan hidup dah merasa hidup susah.. ada yang sampai terpaksa berenti sekolah. Ada yang baru darjah 6,3 dah kene kerja semata-mata nak menyara hidup dan pelajaran terabai. Yang paling sedih tu ada yang sampai makan siput b*** untuk teruskan hidup… huwaaa!!!!!!!! Tak sanggup rasanya…..kekadang bila ingat balik, aku antara insan2 yang bertuah jugak, walaupun hidup sederhana tapi Alhamdulillah…. Tapi aku pernah gak merasa hidup susah,berdikari sendrik, buat kerja yang mendatangkan pendapatan walaupun tak seberapa semata-mata sebab tak nak bebankan mak..di usia muda aku dah belajar buat kerja-kerja kampong, cuti sekolah aku kerja kilang.. walaupun masa tu aku masih under age.. biarlah orang nak kata aku apa pun..yang penting niat aku, aku tak nak susahkan family aku.. .masa form 4 pun aku pernah kerja kilang gak.. walaupun kawan-kawan aku selalu ejek aku minah kilang… hm… sabarr…tapi aku terima…bukannya jadi minah kilang tu hina… kami tak mencuri… kami tak buat kerja yang salah dr segi undang-undang apalagi agama… dan aku pernah cerita kat kawan aku, aku pernah kerja kilang… dan aku tau dia beranggapan negative bila aku kata aku kerja kilang… rendah sangat ke taraf orang yang kerja kilang ni.. padahal merekalah pemangkin industri…
Takper lah , biarlah apa jua tanggapan orang..yang penting aku tau apa yang aku buat… pengalaman mengajar aku erti kedewasaan…
Dan nasihat aku pada kawan-kawan aku atau sesapa jek yang baca ni.. jgn lah hina orang2 yang susah.. mereka tak minta dilahirkan dalam dunia utk hidup susah… yang penting, kalau ada kesedaran, bantulah mereka sedaya mampu… dan lagi janganlah hina minah-minah atau mat-mat kilang.. sebab mereka buat kerja yang halal… ok?

ISTIQAMAH DALAM PERJUANGAN

No comments: