Tuesday, October 19, 2004

daniel

\(WAHAI ANAK SAUDARAKU)/

Assalamualaikum...
Alhamdulillah,dah masuk 4 hari kita berpuasa kan...maksudnya masuk hari ni InsyaAllah, kalau iman anak sedara aku kuat,4 hari jugak anak sedara aku si Daniel tu berpuasa. Semalam call emak, aku seperti biasa akan memantau anak sedara aku tuh..ehehehe...
Sebab sebelum masuk bulan puasa ari tuh aku cakap kat mak suruh Daniel puasa..kalau puasa sehari seringgit..huiyyooo... bukan apa... sbb aku tau dia ni liat sket nak puasa,taun lepas puas disuruh puasa tp tokleh gak sbb dia tak bleh tgk adek2 dia makan atau minum. Pukul 10 pagi dah nak makan.. so,sebagai langkah untuk melatih dia berpuasa aku cuba ar buat cenggitu...kiranya termotivasi sket dia nak puasa.. Tapi harap2 dia tak salah tafsir dengan apa yang aku buat nih.. harap2 dia tak berpuasa untuk dapat ganjaran jek...harap2 dia sedar kewajipan sebagai umat Islam.
Masa malam Ahad tuh si Daniel call aku.
Daniel :Usu, abang puasa su..
Usu nyer: ehehe..bagus bagus..good boy, berapa hari dah abang puasa nih
Daniel : Dah 2 hari lah su,tp Adek tak puasa su..
Usu nyer :takper lah Adek kecik lagik,Abang dah besar kena puasa
Daniel :Ye lah usu,Abang paham

Itulah lebih kurang perbualan aku ngan Daniel,Alhamdulillah tahan gak dia berpuasa.. Semalam sebelum waktu berbuka tuh aku call mak lagik, mak kata Daniel puasa, Aiman pun puasa,Alhamdulillah..adek pon puasa..tp mak kata biasalah puasa budak kecik.. asyik merengek jek.. nasib baek semalam mama diaorang ada.. so takder peluang ler si Aiman tu bukak puasa,sbb mama diorang ni garang..kalau mak aku, rasanya dah lama Aiman tuh bukak puasa,maklumler mak aku ni berjiwa lembut,tokleh dengar budak merengek sket.. macam aku dulu2 ar.. ehehehe..teringat plak kenangan berpuasa masa kecik2 dulu... balik sekolah terus buat muka letih... tp memang letih pun, yelah balik sekolah jalan kaki, jauh ooo... pahtu nak p sekolah agama lagik... pahtu manja2 sket kat mak,terus buleh bukak puasa..ekeke... tak kuat iman betul aku masa kecik2 dulu kan.. ish ish ish.. sbb tulah aku tamau anak2 sedara aku ikut jejak langkah aku masa kecik2 dulu...ahaks
Orang kata melentur buluh biar dari rebung..kang kalu rebung tuh dah jd buluh baru nak lentur, nanti patah...kan dah susah..
Apa-apa pun ALL THE BEST buat anak-anak sedara aku yang tersayang tuh.. ptg ni kena buat pemantauan jarak jauh lagi..nak bagi motivasi sket kat diaorang tu..

ops lupa...ari nih 18/10/2004..
Happy Besarday to Puan Arfah...yang ke 24..Semoga panjang umur murah rezeki... mmuuuaaahhhhh..

No comments: